Leerlingenraad

In de leerlingenraad zijn alle klasverantwoordelijken vertegenwoordigd. Begeleid door een aantal leerkrachten, zoekt de leerlingenraad naar kansen om het schoolleven nog aangenamer, speelser of zinvoller te maken.
En waar zijn ze dan zoal mee bezig?
Hotdogverkoop, ludieke acties op Sint-Valentijn of op Sinterklaasdag, wenskaartenbeurs…

Buiten deze ‘acties’ wordt er ook mee nagedacht over bv. de examenregeling, banken op de speelplaats, meer water en minder frisdrank…

Helaas, niet alles waar leerlingen van dromen kan zomaar, maar een luisterend oor vinden op school en zelf mogen meespreken, meewerken en mee beslissen is zeker een meevaller.

Pijler 5: deelname en verbondenheid

Pijler5

Met deelname bedoelen we deelnemen aan het beleid via overleg. Deze manier van samenwerken vraagt van iedere deelnemer een houding van eerlijkheid en verantwoordelijkheid. Op onze school zijn er heel wat groepen waarin leerkrachten en leerlingen de handen in elkaar
slaan. We denken o.a. aan de schoolraad (ook ouders zetelen hierin), KRAK, KRECO, de leerlingenraad en de sportraad. Een uitgebreide voorstelling van al deze groepen kan je vinden op onze website. Aan de informatiewanden op school en via Smartschool informeren wij iedereen over de werking en aandachtspunten van deze werkgroepen. Dit overleg vraagt veel tijd en inzet van de betrokkenen. Dankzij de inbreng van velen bereiken we vaak een betere oplossing, waarbij
iedereen zich goed voelt. Hierdoor voelen wij ons allen „verbonden‟ met de school. Om bovenstaande pijlers te verwezenlijken, is communicatie op onze school héél belangrijk. We durven onze mening geven en leren argumenteren zonder te kwetsen. We zijn bereid naar elkaar te luisteren.

Pijler 4: open kijk

Pijler4

In de klas willen we aandacht besteden aan wat er buiten de schoolmuren gebeurt, in Europa en de rest van de wereld. Leerkrachten zullen in de les vaak naar de actualiteit verwijzen. We nemen ook initiatieven om met leerlingen buiten de muren van de school te treden. We willen werken aan een kritische houding en een bevrijdende bewustwording bij onze leerlingen. De milieuproblematiek en het respect voor de mensenrechten zijn thema‟s die ons nauw aan het hart liggen.

Pijler 3: kansen geven

Pijler3

We proberen aandacht te hebben voor het eigen verhaal van mensen. De thuissituatie, de vriendenkring, positieve of negatieve ervaringen …plaatsen elke persoon in een eigen context. Het verhaal achter de mens doet ons op een andere manier kijken. We voelen dat iemand soms een nieuwe kans verdient.
Aan jongeren die kwetsbaar in het leven staan, willen we extra aandacht chenken. Ook leerlingen moeten elkaar kansen en hulp geven. Iedereen heeft andere mogelijkheden en talenten. We willen dat de leerlingen die aan onze school afstuderen, ook reële slaagkansen hebben in het hoger onderwijs. Daarom vinden we hun algemene vorming, hun groei naar zelfstandigheid en het versterken van hun doorzettingsvermogen belangrijk. Onze school staat voor grote uitdagingen: wij willen het intellectuele denken van leerlingen stimuleren, het abstraheren ontwikkelen, een degelijke studiemethode en –discipline opbouwen, leerlingen kritisch en creatief leren denken. Kansen geven in onze (ASO-) school betekent soms ook leerlingen doorverwijzen naar TSO- of KSO-richtingen en dus naar andere scholen. Dat is niet altijd evident, omdat leerlingen in hun vertrouwde omgeving en bij hun vrienden willen blijven. Nochtans vinden we het onze opdracht jongeren zo snel mogelijk naar de juiste studieloopbaan te begeleiden. We willen onze leerlingen in samenspraak met hun ouders zo snel mogelijk oriënteren naar een richting die bij hun mogelijkheden en interesses past. Jongeren moeten kunnen opgroeien met een positief zelfbeeld.